Musee d’ Orsay

26 januari 2019 - Parijs, Frankrijk

Het was even plannen hoe ik de komende dagen zou inrichten, want op zondag zijn de winkels dicht en op maandag zijn veel musea dicht. Ik wil ook graag naar de Marais maar daar zijn op zaterdag de winkels dicht. Het is een joodse wijk dus het is hun sabbathdag. Op zondag zijn ze wel open en morgen ga ik dus naar de Marais. Altijd leuk. Nog even uitzoeken waar ik op maandag terecht kan.

Het is lekker weer deze dagen. Vandaag zelfs 9 graden. Ik ben weer bij dezelfde metro uitgestapt dan gisteren, namelijk Saint-Germain-des-Pres. Ik wilde terug naar het mooie pleintje, Place Furstenberg, om foto’s te maken. Dat lukte gister niet omdat ze er met een gemeentewagen bezig waren. Bovendien wilde ik toch nog de stoffenwinkels in. Voordat ik de straat in liep ben ik de kerk St-Germain-des-Pres ingegaan. Even kijken of er nog mooie foto’s te maken waren. Dat bleek inderdaad het geval. De muren, plafonds en pilaren waren allemaal beschilderd in verschillende kleuren, rood, donkerblauw, lichtblauw en goud. Prachtig. Vroeger was dat in alle kerken zo maar er zijn maar weinig kerken bewaard gebleven die dat nog hebben.

20190126_11055220190126_11035020190126_105847

Op een steenworp afstand, op Ile de la Cite, staat La Chapelle, die is nog veel mooier dan deze. Ik was druk bezig een goede hoek te zoeken voor de foto’s toen ik ineens vanuit mijn ooghoeken kaarsjes zag branden. Ik was er helemaal niet op verdacht ze te zien en dat me dat zo zou aangrijpen. In een keer sloeg het verdriet me neer: Marga is er niet meer. Ik heb een kaarsje voor haar gebrand. Dat deden we altijd samen, op vakantie of in de St. Jan in Den Bosch. Ik heb het kaarsje aangestoken bij Christopher, hij is patroonheilige voor alle reizigers. Dat vond ik wel een mooi beeld voor ons beiden.

20190126_110158

Het pleintje lag er mooi bij. Alle winkels waren nu ook open. Een schattig bloemenwinkeltje, een specerijenwinkeltje en een paar stoffenwinkels. Daar ben ik nu toch ingelopen en heb van een paar stoffen stiekem foto’s gemaakt zodat ik er nog eens van kan nagenieten.

20190126_11285720190126_11154420190126_11153820190126_11232720190126_112349

Overigens zag ik onderweg meer mooie bloemenwinkels. Op afstand rook ik ze al, want elke bloemenwinkel had mimosa’s. Die hebben een heel eigen, specifieke geur. Een tijdje geleden vond ik altijd dat er nergens zulke mooie bloemenwinkels waren dan in Nederland. Dat is niet meer zo. De winkels die ik hier zie zijn prachtig.

20190126_15115320190126_12113420190126_15324620190126_151140

Ik ben de Rue Jacob ingelopen en werd verrast door de mooiste winkels. Winkels met woninginrichting, een outletwinkel voor Gienservies en sieradenwinkels met schitterende sieraden. Een feestje dus. Wat me opviel dat al die winkels met woninginrichting zo op de tour zijn van natuurlijke materialen: veel bamboelampen, veel natuurlijke stoffen en veel droogbloemen.

Ik heb een sanitaire stop ingelast en koffie gedronken. Deca double. Tegenover me was de winkel van de beroemde Ladureekoekjes. Die kleine, gekleurde dubbele schuimkoekjes met een laagje crème ertussen. Grappig dat ik ook hier weer de kleur op de kozijnen van het pand zag die ik ook voor mijn schuur gekozen had. Gister zag ik het zowel in de tuin van Bourdelle als in de tuin van Delacroix.

20190126_115547

Ik was onderweg naar Musee d’ Orsay. Vorig jaar was ik er ook geweest, maar ik had nog lang niet alles gezien. Deze keer was er een speciale expositie van Renoir. Bij het echtpaar vroeg ik me af of de dame scheel keek.

20190126_13553220190126_14142120190126_14411920190126_14351920190126_140933

De vorige keer hing het hurkende jongetje er van Bonnard. Ik heb gezocht maar hij hing er nu helaas niet. Erg jammer want daar had ik me erg op verheugd. Maar wat is Musee d’ Orsay een indrukwekkend groot museum. Wat een ruimte, wat een collectie en wat een uitzicht vanaf de vijfde verdieping. Gek, twee dagen geleden stond ik op de heuvel van de Sacre Coeur te kijken in de verte naar dit gebouw. Nu andersom.

20190126_125529

20190126_142220

20190126_14185120190126_14411920190126_14031520190126_140621

Genoten van de diverse schilders en beeldhouwers. Degas, Renoir, Monet, Manet en Pissarro kwamen ruimschoots aan bod. Hier horen nog wat winterschilderijen van Monet en Caillebot bij. Na het museum was het de bedoeling naar Musee Ludique te gaan, maar die was niet open. Het was gezellig druk in de straten. Onderweg kwam ik nog weer wat mooie voorwerpen, zoals een deur of  een handgreep aan een deur of de aan de gevel geplaatste fietsers.

20190126_15175320190126_12133220190126_153055

De terrassen zaten vol en ik ben ook ergens gaan zitten. Ik heb m’n foto’s bekeken en ik vond het wel mooi geweest. Ik ben terug gegaan naar de metro. Die was om vier uur afgeladen vol. We stonden als haringen in een tonnetje. Ik heb besloten om vanavond nog wat op de computer te werken en dan kijk ik morgen wel weer verder.

Ik hoor op mijn hotelkamer steeds ziekenwagens. Ze rijden af en aan. Ik zit vlak bij een ziekenhuis en het is zaterdagavond. Vandaag was ook de demonstratie met de gele hesjes op Place de la Republique. Het was maar goed dat ik van noord naar zuid ging en niet van oost naar west. Van oost naar west waren metro’s die niet meer reden. Ik weet niet of de demonstratie afgelopen is, maar mogelijk dat dat ook nog een rol speelt met al die ziekenauto’s. Wanneer ik mijn raam dicht doe dan hoor ik er niet veel van gelukkig.

1. Christa:
    27 januari 2019
    Hallo Hilda, Wat een gezellig reisverhaal heb je geschreven met zulke prachtige foto's. Ik krijg gewoon zin in zo'n reisje naar Parijs. Grappig dat jij veel details fotografeert. Dat doe ik ook altijd. Zo krijg je een aardig beeld van wat je gezien hebt. Kaarsjes branden doe ik bijna in elke kerk omdat ik zoveel familieleden, vrienden en kennissen heb verloren in mijn leven. Wel fijn dat je even stil kon staan bij het overlijden van je zus. Komt terug op willekeurige plekken en momenten. hè? Het is er. Ik noem dat 'heilige momenten'. Het vraagt om de aandacht. Daarom ervaar ik zingen ook als momenten waar je bij je ervaringen kunt komen. Gisteren hebben wij heerlijk gezongen in Theodotion. Veel publiek. Ook nieuwe leden die het nog niet aandurfden om 'mee' te zingen.
    Wanneer ga je terug naar Nederland? Ik verwacht je morgenavond nog niet te zien. Nog veel plezier in Parijs. Hier is het nu regen, regen en nog eens regen. Sneeuw is weg.
  2. Hilda:
    Hoi Christa,

The devil is in the detail, maar het zijn die dingen die bijblijven of waarvan je wilt dat het je bijblijft he? Mooie plaatjes. Ik begreep inderdaad dat jij al veel mensen verloren hebt. Morgenavond ben ik nog in Parijs. Ik kom dinsdagavond weer terug. Ik ga nu de blog van vandaag schrijven. Fijne avond.
    Groetjes Hilda
  3. Maringe:
    27 januari 2019
    Leuk mam, zo’n reisverhalen. wat zien die gele bloemen er mooi uit. Zijn dat de mimosa’s? Daar zou je haast in willen duiken.
  4. Hilda:
    28 januari 2019
    Lieve Maringe, de mimosa is een erg sterk ruikende bloem. Ik hou ervan. Het lukt niet altijd om ze aan het bloeien te krijgen en te houden in huis. De reden dat ik ze eigenlijk nooit meer koop, maar ze zijn prachtig citroengeel.
  5. Els:
    29 januari 2019
    Hoi Hilda,
    Met terugwerkende kracht je verhalen aan het lezen (omdat ik er niet eerder van wist).
    Leuk verteld en vaak herkenbaar omdat ik zelf ook een paar keer in Parijs ben geweest. Ik houd ook van je "oog voor detail" ,mooie foto's erbij ter illustratie. We zien elkaar binnenkort!
  6. Hilda:
    30 januari 2019
    Hoi Els,
    Dank voor je leuke reactie. Ik had wel breed aangegeven dat ik een blog zou schrijven maar het was nieuw voor me en toch nog spannend of het wel zou lukken. Dus pas in tweede instantie heb ik het op Facebook gezet.