Terug in Montmartre

25 januari 2019 - Parijs, Frankrijk

20190209_231943

De rit met de Thalys was een rit in de sneeuw tot Parijs. Heel even scheen de zon. Sprookjesachtig. Toen ik met mijn rolkoffertje bij een stoplicht stond te wachten, zag ik de wapperende olifantjes, opgeblazen door een ventilatierooster.

20190209_232424

Het hotel is nog geen honderd meter van de metro. Handig voor de komende dagen. In de beschrijving  van het hotel stond dat ze het een jaar geleden hadden opgeknapt. Het is ook zo, maar niet alles is opgeknapt. Het is een bijzondere mix van couleur locale, oude elementen en met de Franse slag opgeknapte onderdelen. Mogelijk komt er nog een bordje met nummer op mijn deur, maar zo kan het ook.

20190124_21432220190124_214022

Voor het derde achtereenvolgende jaar ben ik in Montmartre. Het voelt inmiddels als thuiskomen. Ik liep van de ene herinnering in de andere. Het verschil zit in het seizoen; de vorige keren was het voorjaar en zomer en nu is het winter. Dat laatste heeft wel een andere en leuke dimensie. Er zijn diverse plaatsen zichtbaarder omdat die anders in de zomer door een bladerdak uit het zicht gehouden worden en het is  helemaal niet druk. Er is een gemoedelijke sfeer met bijna alleen maar locals. Ik zie ook meer nu geen drommen mensen het zicht benemen zoals dit bijzonder geverfde hek; twee dikke druppels verf uit laten lekken.

20190124_13243920190124_132450

De eerste tocht was richting la Butte Montmartre ofwel de Sacre Coeur. Ik moest even slikken toen ik die immens lange trap zag, maar zo nu en dan wat pauzes nemen en het uitzicht bewonderen, helpt om boven te komen. De beloning is een adembenemend mooi uitzicht over Parijs.

20190124_132958

Over de veelal witte huizen van Parijs hing een lichtwit wolkendek dat uiteindelijk in een miststrook veranderde en oploste tot een soort opaalwitte horizon. Sereen en sfeervol.

20190124_133044

Ook de hekken bij de Sacre Coeur zijn niet meer veilig voor de slotjes die geliefden plaatsen. De bruggen hangen er vol mee.

20190124_133324

Nu er zo weinig toeristen zijn kon ik de Sacre Coeur aan de buitenkant eens beter bekijken op mooie stijlkenmerken en fotogenieke hoekjes. Die zijn er niet. Ik heb in ieder geval geen foto gemaakt. Het is wel een imposant gebouw en de ligging is schitterend.

20190124_132920

In de Rue Cortet ligt het charmante Musee de Montmartre, met een prachtige tuin.

20190124_14321120190124_135629

Het museum bestaat uit verschillende gebouwen met exposities van kunstenaars die in het gebouw of elders in Montmartre hebben gewerkt. Dat zijn er nogal wat zoals: Renoir, Steinlen, Degas, Toulouse Lautrec, Picasso, Van Dongen, etcetera. De collectie in het ene gebouw gaat met name over de theater- en cabaretgelegenheden zoals Le Chat Noir en Divan Japonnais. Prachtige affiches zijn daarvoor gemaakt.

20190209_23100020190209_230755

In het andere gebouw hangt werk van de schilders die er gewerkt hebben, zoals Suzanne Valadon. Van haar is het schilderij met de badscene. Zij heeft er jaren gewoond met haar zoon Maurice Utrillo. Dat was rond de vorige eeuwwisseling. Haar woning en werkplaats zijn ook te bekijken In dit museum.

20190209_23111220190209_231152

Na het museum ben ik op zoek gegaan naar het kleine theesalonnetje Le Bossue, een klein en sfeervol lunchcafeetje, ingericht met vintagespullen en planten.

IMG_20180504_13440520190209_230021

Ik hoopte dat ik Parijs in de sneeuw zou meemaken, maar dat is helaas niet zo. Utrillo maakt dit nog even goed met dit mooie plaatje.

20190209_232101

Struinend door Montmartre zijn er leuke en grappige straatbeelden, zoals de naam van dit zaakje. Als ik het woord Scaramouche lees, hoor ik in mijn hoofd meteen de melodie en de rest van de tekst van het liedje van Queen: Scaramouche, Scaramouche, will you do the fandango. In een klein straatje hadden ze de handen ineen geslagen en van de straat een kunstwerk gemaakt door huizen te beschilderen. Een onverwachte explosie van kleur.

20190209_23183420190124_15171220190124_151811

1. Christa:
    25 januari 2019
    Hoi Hilda,
    Wat een gezellig verslag van je bezoek aan Parijs. Ik krijg er gewoon zin in alhoewel Londen of elke andere stad in GB mijn voorkeur heeft.
    De posters van Toulouse Lautrec ( le chat noir) komen mij zeer bekend voor. Ze hingen bij mij aan de muur toen ik 'op kamers' zat in Utrecht. Iedereen had die beroemde affiches. Ik wens je nog veel plezier in Parijs en hoop dat je volgende week weer op de repetitie bent. Morgen gaan we optreden in Theodotion.
  2. Hilda:
    25 januari 2019
    Hoi Christa, wat leuk dat je reageert. Maandag ben ik nog in Parijs. Grappig dat jij ook zo goed die affiches kent. Ik had die van Jane Avril van Toulouse Lautrec. Le Chat Noir was van Steinlen. Die heeft heel veel, heel grappige katten getekend. Hangen ook in Musee de Montmartre. Misschien kun je er iets van vinden op internet. Ik ben nu bezig met mijn nieuwe blog maar de foto’s laden niet meer op. Kggg...